User Tools

Site Tools


Sidebar


Menu



notatki:tidbits

Tidbits

The power of AI

CI mistakes

Ogólne/General

Information capacity

  • Looking at both digital memory and analog devices, the researchers calculate that humankind is able to store at least 295 exabytes of information. (Yes, that's a number with 20 zeroes in it.)
  • 2002 could be considered the beginning of the digital age, the first year worldwide digital storage capacity overtook total analog capacity. As of 2007, almost 94 percent of our memory is in digital form.

From the report: The World's Technological Capacity to Store, Communicate, and Compute Information, by Martin Hilbert and Priscila López, Science Magazine, Feb 10, 2011.

Gene structure

  • Ponad 99% ludzkiego genomu jest identyczne z genomem szympansa. (na 3 mld liter genomu zaledwie 15mln różnią jest różnych u człowieka i szympansa)
  • 1.5% genomu ludzkiego to geny kodujące białka, pozostałe 98.5% DNA to sekwencje regulatorowe informujące informujące o włączeniu/wyłączeniu genu oraz kodujące cząsteczki RNA nie przepisywane na białka
  • Wybrane sekwencje DNA które odróżniają nas od szympansów i prawdopodobnie pozwoliły zdominować świat:
    • Sekwencja HAR1 - aktywna w mózgu, niezbędna do rozwoju kory mózgowej.
    • Sekwencja FOXP2 - Wspomaganie artykułowania słów w aparacie mowy - umożliwia mówienie (precyzja ruchów ust itp.)
    • Sekwencja AMY1 - Koduje enzym trawiący skrobię = wykorzystanie nowych źródeł pożywienia
    • Sekwencja ASPM - Koduje białko kodujące wielkość mózgu
    • Sekwencja HAR2 - kontrola aktywności genów odpowiedzialnych za rozwój nadgarstka i kciuka (korzystanie ze skomplikowanych narzędzi)

Pająki - budowanie sobowtórów/Spider builds life-sized decoys

Pewien gatunek pająka buduje modele samego siebie, by zmylić polujące na niego drapieżniki. “Podróbki” mają rozmiary rzeczywistego stawonoga. Naukowcy podkreślają, że podobnego zachowania nie widziano jeszcze u żadnego zwierzęcia. Nie wykluczają też, że ich odkrycie pozwala wyjaśnić typową dla wielu pająków tendencję do dekorowania sieci (Animal Behaviour). Źródło

Wielkie twierdzenie Fermata/Great Fermat theorem (pl)

Twierdzenie to mówi o tym iż ∀(n,x,y,z) ∈N+ i n>2 zależność x^n+y^n=z^n niegy nie będzie spełniona.
Twierdzenie zapisano w 1637r. na marginesie książki z dopiskiem:
“znalazłem zaiste zadziwiający dowód tego twierdzenia. Niestety, margines jest zbyt mały by go pomieścić.
, publicznie ogłoszone zostało w 1670r. i nikt nie potrafił go dowieść. Udało się jedynie dla poszczególnych przypadków. Tw. ostatecznie zostało udowodnione w 1994r. przez Andrew Johna Wilesa. Dowód zajmował 200stron A4.

Etyka robotów (pl)

Głównym problemem robotów wojskowych jest dostosowanie broni do określonych warunków w których przyjdzie im podejmować decyzję. Dlatego prowadzi się prace na temat etyki robotów - czyli kar dla robotów za podjęcie określonych decyzji. W tym przypadku roboty nie są jednak wykorzystywane do tworzenia etyki, tylko do przestrzegania konwencji międzynarodowych i naszych ludzkich zasad etycznych. Więcej na: Robots Ethic

The Fun Theory (en)

How to make people doing things - The Fun Theory.
As authors sey: “This site is dedicated to the thought that something as simple as fun is the easiest way to change people’s behaviour for the better. Be it for yourself, for the environment, or for something entirely different, the only thing that matters is that it’s change for the better.”

The History of Page Rank algorithm (en)

Massimo Franceschet did an analysis of the history of the Googles page rank algorithm. This history leads to 1941 year when Wassily W. Leontief (economist and Nobel Prise winner) invent an algorithm based on the same idea that is implemented in Sergey Brin and Larry Page algorithm. More details on physorg.com

Obraz razi, choć nie powinien (pl)

jasno-siemno.jpg

Psycholodzy z Uniwersytetu w Oslo wykazali za pomocą złudzenia wzrokowego, że zwężenie źrenic nie jest wyłącznie reakcją na warunki oświetleniowe. more

Komputer kontra człowiek / Human against Computers

Szachy/Chess (pl)

  1. Pierwszy system - 1769 The Turk
  2. 1968 - międzynarodowy mistrz David Levy - że w ciągu 10 lat nie pobije go żadne komputer w szachach - w 1978 po walce z Chess 4.7 wygrywa (w tamtych czasach komputery miały moc obliczeniową obecnych kalkulatorów!)
  3. 1989 - Levy zostaje pobity przez Deep Thought!
  4. Deep Thought jednak ulega Garry Kasparov i (w tym samym roku)
  5. 1996 - IBM's Deep Blue po raz pierwszy wygrywa z Garry Kasparovem
  6. 1997 - (maj) uaktualniona wersja Deep Blue wygrywa z Kasparov 3½-2½
  7. 1998, Rebel 10 zwycięża Viswanathan Anand (2 w rankingu światowym) 5-3 - to już nie superkomputer tylko stacja robocza!

Więcej na: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_chess
IBM Deep Blue vs Kasparov: http://www.research.ibm.com/deepblue/

Jeopardy (pl)

http://kopalniawiedzy.pl/komputer-Watson-pojedynek-czlowiek-Jeopardy-Va-Banque-teleturniej-jezyk-naturalny-7386.html IBM przygotowuje komputer do konkursu w teleturnieju “Jeopardy”. Odpowiednikiem tego konkursu w Polsce jest “Va Banque”. Konkurs polega na zadaniu pytania na które organizatorzy konkursu udzielili odpowiedź.

Natura

  • Populacja słoni afrykańskich w ciągu ostatnich 40 lat - począwszy od lat 70'tych kiedy to wynosiła 1,2 mln sztuk zmniejszyła się do obecnie występujących około 400 tyś szt. (2010) - 3x w ciągu tego okresu!!!

Interesting apps

  • FaceApp - converts your sad face into happy one :) - it uses deep learning neural networks
  • Printable version
  • Tell by mail
  • Export to OpenOffice
  • Export to PDF
  • Export to csv
  • Export to Timeline
  • Add page to book
  • Tools:
notatki/tidbits.txt · Last modified: 2019/03/21 13:06 (external edit)